Ana Çalışma Alanları:
Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dergisine gönderilen çalışmalar makale şablonu üzerinde, aşağıdaki kurallar dikkate alınarak hazırlanır. Yazım Kurallarında belirtilmeyen durumlarda American Psychological Association (APA) yayın kılavuzu (6. Basım, 2010) dikkate alınır. makale şablonuna ve yazım kurallarına uygun olmayan çalışmalar değerlendirmeye alınmamaktadır.
Sayfa Düzeni
A4 dikey, kenar boşlukları (normal) (4 yandan 2.5 cm).
Font Ailesi
Times New Roman
Sözcük Sınırı
En çok 9000 sözcük
Biçim
Tablo ve Şekiller
Başlıklandırma
Renk: RGB 42, 42, 101.
Metin içerisinde başlıklandırma sistemi aşağıdaki düzeylerde gerçekleştirilir.
Tablo 1. Tablo Başlığı
Düzey | Başlık |
1 | Sola Yaslı, 11 punto, 12 Sözcüğü Aşmayan Özet ve Abstract Başlığıa |
2 | Ortalanmış, Kalın, 11 Punto, İlk Harfler Büyük Ana Başlıkb |
3 | İki Yana Yaslı, Kalın, 10 Punto, İlk Harfler Büyük Başlıkc |
4 | İki Yana Yaslı, Kalın ve İtalik 10 Punto, İlk Harfler Büyük, Nokta ile Biten Başlıkd |
5 | İki Yana Yaslı, italik, ilk sözcüğün baş harfi büyük, diğerleri küçük ve nokta ile biten başlıke |
d,e Nokta ile biten başlıklardan sonra metin aynı satırda devam eder, alt satıra geçilmez.
a,b,c,d Bu başlıklarda “ve, ile” bağlaçları kullanılırsa ilk harfleri istisnasız küçük yazılır.
Çalışmanın İlk Sayfası
Şablonda verildiği gibi oluşturulur. Bu sayfa ikinci sayfaya taşmamalıdır.
Başlık
Çalışmanın başlığı 12 sözcüğü aşmamalıdır. Düzey 1 başlık biçimi kullanılır. Çalışma; bildiri, tez ya da bir projeden üretilmiş ise Çalışmanın Başlığına bir simge (*) eklenir, açıklaması ise dipnotta İngilizce açıklamasıyla [köşeli parantez kullanılarak] birlikte verilir.
Yazar Bilgileri
Yazar/ların adı ve soyadları 10 punto, sola yaslı, sadece baş harfleri büyük yazılır. Bu kısımda yazarın/ların bilgileri, eksiksiz bir şekilde şablonda gösterildiği gibi, yazar soyadlarının sonuna ardışık rakamlar verilerek dipnot biçiminde verilir. Sorumlu Yazar, şablonda gösterildiği gibi soyadının sonuna bir simge (*) eklenerek belirtilir. Bu kısımda akademik unvanlara yer verilmez. Başvurudan sonra yazar isimlerinde ve sıralamasında değişiklik yapılmaz. Editörler, ön kontrol sürecinde, çalışmadaki (ID-XXXX_VO) yazar bilgilerini çıkarak oluşturdukları ikinci kopya (ID-XXXX_VA) üzerinden değerlendirme/hakem sürecine başlar.
Öz
Öz, 150-200 sözcük arasındadır, içinde atıf bulunmaz. Öz, çalışmanın amacını, yöntemini bulgular ve sonucunu kısaca verir. Gerekmedikçe istatistiksel gösterimlerden kaçınılır. Makalenin özet kısmında 10’dan küçük olsun olmasın tüm sayılar rakamlarla yazılır. Literatür taraması ya da meta-analiz çalışmalarının özeti incelenen problem durumunun veya inceleme konusu olan değişkenler arası ilişkilerin tanımlanmasını, incelemeye alınan çalışmaların seçilme ölçütünü (meta-analizler için), ele alınan temel araştırmalardaki katılımcı türlerini ve sonucu (meta-analizler için en önemli istatistiksel etki büyüklükleri ve buna aracılık eden faktörler) içerir. Kuramsal çalışmaların özetinde kuramın/modelin dayandığı temeller ve kuramın/modelin işleyişinin açıklanması, ampirik bulgularla ilişkilendirilerek kuramın/modelin açıkladığı durum yer alır. Yöntemsel çalışmaların özetinde konu edilen yöntemin genel sınıflamadaki yeri, önerilen yöntemin temel özellikleri, önerilen yöntemin uygulama alanı, istatistiksel işlemler söz konusu ise, temel özellikleri ve istatistiksel gücü gibi içeriklerin kapsanması beklenir. Vaka çalışmalarının özetinde ise incelenen birey, grup, topluluk ya da kurumun özellikleri ve tanıtımının, vaka örneği yoluyla ortaya konan çözümün, kuramsal açıklamalar ya da sonraki araştırmalara ışık tutacak konuların yer alması beklenir.
Anahtar Sözcükler
Şablonda verildiği gibi her satıra bir anahtar sözcük yazılır. Her satırdaki sadece ilk sözcüğün baş harfi büyük yazılır. En az 3 en fazla 5 anahtar sözcük belirlenir.
Abstract
Türkçe öz için yapılan açıklamalar Abstract için de uygulanır. Ek olarak contractiondan kaçınılır. (“weren’t, don’t, isn’t” gibi kullanılmaz).
Keywords
Şablonda verildiği gibi her satıra bir keywords yazılır. Her satırdaki sadece ilk sözcüğün baş harfi büyük yazılır. En az 3 en fazla 5 anahtar sözcük belirlenir.
Dipnot
Dipnotlar 8 punto büyüklüğündedir.
Extended Abstract
Özellikle metin içi atıflarda parantez içinde ‘’and’’ yerine ‘’&’’ işareti kullanılır. Parantez dışında ise “and” yazılır.
Metin İçi Kaynak Gösterimi (Türkçe)
Giriş
Yöntem
Bir önceki bölümden devam eder ve Düzey 2 başlıklandırma ile ortalanmış olarak verilir. Bu bölümde aşağıdaki gibi 3-4-5 düzeyinde alt başlıklar olabilir.
Araştırmanın Deseni
Kullanılan desen ve çalışma için neden uygun olduğu gerekçelendirilir. Kullanılan desen, alanyazından verilen tanımlarla değil, çalışma için uygunluğunu gösteren/kanıtlayan atıflarla gerekçelendirilir. Nitel/Nicel araştırma deseni gibi genel anlatımlar yerine spesifik desen türü yazılır (Örn. durum çalışması desenlerinden bütüncül tek durum deseni gibi).
Evren ve Örneklem / Çalışma Grubu / Katılımcılar
Veri Toplama Araçları
Veri toplama araçları ayrıntılı olarak tanıtılır. Her bir veri toplama aracının amacı, özellikleri, geçerlik ve güvenirlik bilgileriyle verilir. Gerektiğinde Düzey 4 ve Düzey 5 Başlıkları kullanılarak alt başlıklar oluşturulabilir. Örneğin,
Nitel Veri Toplama Araçları. [Paragraf devam eder]
Xxxxx formu. [Paragraf devam eder]
Nicel Veri Toplama Araçları. [Paragraf devam eder]
Xxxxx ölçeği. [Paragraf devam eder]
Veri Toplama Süreci
Verilerin toplanma zamanı ve koşulları, veri toplama araçlarının nasıl kullanıldığı ve verilerin nasıl kaydedildiği açıklanır. Çalışma deneysel ise, deneysel işlem detaylandırılır. Kontrol gruplarında yapılan işlemlerin de açıklanması beklenir.
Veri Analizi
Nicel çalışmalarda kullanılan istatistiki yöntemler, nitel çalışmalarda ise veri seti üzerinde gerçekleştirilen analiz yöntemi açıklanır, analizin nasıl yapıldığı sistematik bir biçimde verilir, detaylandırılır, örneklendirilir.
Geçerlik ve Güvenirlik Önlemleri/İnandırıcılık
Nitel desenle yürütülen bir çalışmada yukarıdaki başlıklardan biri kullanılabilir. Çalışmada dikkate alınan geçerlik ve güvenirlik / inandırıcılık önlemleri açıklanır.
Araştırmacının/Araştırmacıların Rolü
Nitel desenle yürütülen bir çalışmada, araştırmacının/araştırmacının rolü tanıtılabilir.
Bulgular
Kaynakça / References
Süreli Yayınlar
Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi. (Yıl). Makalenin adı. Süreli Yayının Adı, cilt (süreli yayının sayısı), sayfa aralığı.
Kernis, M.H., Cornell, D.P., Sun, C.R., Berry, A, & Harlow, T. (1993). There’s more to self-esteem than whether it is high or low: The Importance of stability of self-esteem. Journal of Personality and Social Psychology, 65(2), 1190-1204 doi:
10.1080/12312321212
Yöndem, Z. D. ve Tokinan, B. Ö. (2007). Ergenlerde zorbalığın anne baba ve akran ilişkileri açısından incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 8(2), 53-68.
Kitap
Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi. (Yıl). Kitabın adı (Baskı sayısı). Basım Yeri: Yayınevi.
Mitchell, T.R., & Larson, J.R. (1987). People in organizations: An introduction to organizational behavior (3rd ed.). New York: McGraw-Hill.
Kepçeoğlu, M. (1996). Psikolojik danışma ve rehberlik. (10. Baskı). Ankara: Özdemir Ofset.
Editörlü Kitaptan Bir Bölüm
Massaro, D. (1992). Broadening the domain of the fuzzy logical model of perception. İçinde H. L. Pick Jr. , P. van den Broek, & D. C. Knill (Ed. ), Cognition: Conceptual and methodological issue. (pp. 51-84). Washington, DC: American
Psychological Association.
Çeviri Kitap
Damasio, A. R. (1999). Descartes’in yanılgısı. (Çev. Atlamaz, B.). İstanbul: Varlık Yayınları. (Özgün çalışma, 1994).
Yazarsız Kitap
Merriam-Webster’s collegiate dictionary (10. Baskı). (1993). Springfield, MA: Merriam-Webster.
Tezler
Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi. (Yıl). Başlık. (Yayımlanmamış yüksek lisans/doktora tezi). Üniversitenin adı, Yeri.
Wilfley, D. E. (1989). Interpersonal analyses of bulimia: Normal-weight and obese. (Unpublished Dissertation). University of Missouri, Columbia.
Bildiriler ve Poster Bildiriler
Yazarın soyadı, Yazarın adının baş harfi. (Yıl, Ay). Sözel veya poster bildirinin başlığı. Poster ya da sözel bildiri, Organizasyonun adı, Yeri.
Muellbauer, J. (2007, Ekim). Housing, credit, and consumer expenditure. Sözel bildiri, XI. Uluslararası Eğitim Kongresi, İstanbul.
İnternetten Alınan Bilgiler
Yazarın Soyadı, Yazarın adının baş harfi. (Yıl, Ay). Belgenin başlığı. http://www.xxxx adresinden elde edildi.
Yılmaz, A. (2012, Ocak). Eğitimde yeni gelişmeler. http://www.egitim.org.tr/makale.html adresinden elde edildi.
Resmi Bir Kurum Tarafından Yayınlanmış Belgeler
Milli Eğitim Bakanlığı (2011). Örnek grup rehberliği etkinlikleri. http://www.meb.gov.tr/orn.pdf adresinden elde edildi.
Yasa Adı. (Yılı). Yayın Adı, Sayı, Gün Ay Yıl.
İlköğretim ve Eğitim Kanunu. (1961). T. C. Resmi Gazete, 10705, 12 Ocak 1961.
Ekler
ETİK KURALLAR
1. Sosyal bilimler dahil olmak üzere tüm bilim dallarında yapılan araştırmalar için ve etik kurul kararı gerektiren klinik ve deneysel insan ve hayvanlar üzerindeki;
için ayrı ayrı etik kurul onayı alınmış olmalı, bu onay makalede belirtilmeli ve belgelendirilmelidir.
2. İzinle ilgili bilgiler (kurul adı, tarih ve sayı no) makalenin “Yöntem” bölümünde ve ayrıca ilk/son sayfasında yer verilmelidir.
3. Makale yükleme esnasında, makale dosyasına ilave olarak Etik Kurul Onay dosyası da sisteme yüklenmelidir. Ayrıca, olgu sunumlarında, bilgilendirilmiş gönüllü olur/onam formunun imzalatıldığına dair bilgiye makalede yer verilmesi gereklidir.
4. Makalede yasal/özel izin alınmasının gerekip gerekmediği belirtilmiş olmalıdır. Eğer, çalışma bir kurumda yapılan uygulamayı kapsıyor ise, ilgili kurumdan, hangi tarihte ve hangi karar veya sayı numarası ile izin alındığı açıkça belirtilmelidir.
5. Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve bunun makalede (kaynak gösterilerek) belirtilmesi gerekmektedir.
6. Makalenin iThenticate benzerlik programları ile analizi sonucunda toplam benzerlik düzeyi %25 altında olmalıdır.
7. Yazar, Hakem ve Editörün etik kurallara uyması
Yazarlar: Sadece ilgili çalışmaya katkı sağlayan kişiler yazar olarak dikkate alınmalıdır. Makale sonunda yazarların katkı oranları ile çıkar çatışması beyan edilmelidir.
Hakemler: Hakemler, çıkar çatışması ile ilgili olarak herhangi bir şüpheye düşmeleri durumunda değerlendirme süreci ile ilgili olarak Editöre danışmalıdır. Çıkar çatışmasını önlemek amacıyla makale yazarları ile aynı kurumda çalışan kişiler hakem olarak seçilmemektedir.
Editörler: Editör veya Alan editörü, makaleyi değerlendirmek üzere farklı kurumlardan en az 2 (tercihen 3) kişiyi hakem olarak atar. Makaleleri değerlendiren hakemlerin isimleri yazarlara bildirilmez (blind peer review).
Ayrıca hakemlerin de, yazar isimlerini görmeden (double-blind peer review) makaleleri değerlendirmesi garanti edilir. Editör veya Alan Editörü, makalelerin hakem değerlendirme sürecinin yönetilmesinden sorumlu olup herhangi bir çıkar çatışması tespit edilmesi halinde ilgili makaleyi ret etme hakkına sahiptirler.
8. Makalelerde Araştırma ve Yayın Etiğine uyulduğuna dair ifadeye yer verilmelidir.
9. Dergilere gönderilen bilimsel yazılarda, ICMJE (International Committee of Medical Journal Editors) tavsiyeleri ile COPE (Committee on Publication Ethics)’un Editör ve Yazarlar için Uluslararası Standartları dikkate alınmalıdır.
10. Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine riayet edilmesi gerekmektedir.
11. Makalenin sonunda; “Araştırmacıların Katkısı”, varsa “Destek” veya “Teşekkür” ve “Çıkar Çatışması” beyanı verilmelidir.
12. Çıkar çatışması konusunu açıklığa kavuşturmak için, yazarlar, makalenin sonunda herhangi bir “Çıkar Çatışması” olup olmadığı beyan edilmelidir.
YAYIN ETİĞİ
Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dergisi yayınlanan makalelerde ulusal ve uluslararası kabul edilen etik kurallarına uyumu zorunlu tutmaktadır. Bu bağlamda, aşağıda belirtilen maddelere tüm paydaşların uyması önemle rica edilmektedir.
Yazarların Sorumlulukları
Hakemlerin Sorumlulukları
Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dergisi (BİTED), makalelerin gönderim, değerlendirme ve yayınlanma olmak üzere hiçbir aşamasında ücret talep etmez. Yazarlar dergiye gönderdikleri çalışmalar için makale işlem ücreti ödemezler.
Bilgi ve İletişim Teknolojileri Dergisi (BİTED)
Journal of Information and Communication Technologies